FÖRETAG | Bildtrender 2020
När bildkommunikation är ett av våra starkaste medel för att nå ut vill vi sätta fingret på vad vi ser kommer att vara dom starkaste bildtrenderna år 2020, och en bra tid framåt. För dig som företagare kan dom hjälpa dig när du möter ett vägskäl av val i ditt bildmaterial - både det du redan har och det du planerar att skapa. Men viktigast som alltid är att det står i linje med ditt varumärke.
MINIMALISM
Samtidigt som en stor del av mänskligheten ser minimalism kopplat till inköp som något att sträva efter så blir minimalism också något vi tar med oss i fler delar av livet. Allt från garderoben, inredning och nu även till bilder. Vi vill ha en balans mellan det vi lever med i vardagen och de bilder vi konsumerar och skapar på egen hand. Mindre fokus på avancerad redigering med pill på detaljnivå för att istället hålla det enkelt med ljus, kontrast och färgtemperatur. Clean and simple.
SÅRBARHET
Lite hand i hand med minimalism går tanken om att skala bort det “perfekta” och istället visa livet så som det ser ut. Ärligt, vackert, rått och sårbart. Vi vill inte längre drömma om hur bra det vore om “jag bara hade det sådär” Nej, vi vill känna en gemenskap, tillhörighet och kunna identifiera oss med att andra har det likadant. Både livets toppar och dalar.
DITT SANNA JAG
Skippa avancerade poser och välkomna det dynamiska! Precis som med vår längtan efter att känna gemenskap så vill vi också lägga gamla poser på hyllan till förmån för det som känns spontant och äkta. Snapshots som visar glädje, rörelse, värme och personlighet går före “titta-rakt-in-i-kameran-porträtt” Det gäller både din profilbild och storytellingbilder från din vardag, ditt företag och i din marknadsföring. Som IKEA så klokt myntat: Där livet händer.
VAR NATURLIG
I en tid då klimatfrågan är mer aktuell än någonsin faller det sig också naturligt (he he he) att inkludera detta element i vårt bildberättande. Vi vill visa att vi är aktiva i naturen, att vi värnar om vår jord, att vi är medvetna och nära naturen. Det gör vi genom att använda mer naturbilder i vårt bildflöde, vi har bilder på oss när vi är utomhus, blommor får likes som aldrig förr och den som har en ekologisk approach vinner på att sammanfläta marknadsföring med naturen.
VAR RÖRLIG
Video som kommunikationsform exploderar och får stor spridning snabbt. Oavsett om du har en hightech kamera eller filmar med mobilen och lite grundläggande kunskaper så har du stor chans att sticka ut i surret som är vårt flöde. Livevideos, Instastories eller videoklipp - Go for it!
THERE YOU GO - dessa bildtrender tror vi mest på under 2020. Vad tror du?