Bröllopsfotograf och Familjefotograf i Värmland, Kristinehamn, Stockholm och Karlstad

View Original

FÖRETAG | 3 businesshacks som sparar din tid

Vi gillar saker som hjälper oss att jobba mer produktivt, använda vår tid bättre och spara in en hel del huvudbry eller frustration. Businesshacks står högt i kurs med andra ord. Allt som ger oss möjlighet att lägga mer tid på det vi vill och mindre tid på det vi inte är lika exalterade över att göra - men utan att tumma på kvalitén. Mer tid över till annat!


Här bjuder vi på 3 av våra bästa businesshacks.


BUFFER - schemalägger dina sociala medier

Närvaro i sociala medier är något vi generellt lägger mycket tid på, men frågan är när och i vilket syfte? Hur skiljer vi på att använda sociala medier vs att finnas på sociala medier? Jo - fråga dig själv om du ägnar mest tid till att bidra med innehåll och interagera eller om du mest scrollar. Vill du använda sociala medier effektivt i din business behöver du ha en tydlig plan. Men för att den ska vara genomförbar måste du också fundera över hur du ska hantera publicering och att interagera med ditt community. Genom att schemalägga dina sociala medier, exempelvis med tjänsten Buffer, kan du snabbt och enkelt bygga upp ett enhetligt och konkret innehåll som publiceras på tider du valt i dina kanaler. Du kan vara närvarande tiden efter publiceringen för att delta i konversationen, men du måste inte avbryta middagen för att gå och posta ett inlägg just på den tiden då din målkund är som mest aktiv i sociala medier. Buffer tar hand om det medans du umgås med familjen.

MAILMALLAR - så slipper du uppfinna hjulet en miljon gånger
Allt som oftast hanterar vi samma typer av frågor i vår mail, gång på gång. Men ändå lägger vi tid på att skriva svaret från början, gång på gång. I dom flesta mailklienter kan du skapa mailmallar/signaturer. Använd dem för att skapa grundmallar som direkt relaterar till dina vanligaste konversationer med kunder, potentiella som befintliga. Vi vågar gissa att svar på en förfrågan om tjänster oftast har ett liknande svar - skapa en mailmall. Du kan enkelt infoga den i mailet och tweaka efter behov med namn och andra specifika detaljer. Dyk ner i mailboxen och se över hur flödet med en kund oftast ser ut och skapa färdiga svar så behöver du inte börja om från start varje gång.

VISMA SCANNER - håller koll på dina kvitton
Gör du som vi och använder en redovisningskonsult för löpande bokföring eller vill du på ett snabbt sätt logga dina kvitton? Många bokföringsprogram har fiffiga funktioner som underlättar för dig när du gjort ett inköp och håller tummarna att kvittot inte försvinner i den bermudatriangel som finns i din plånbok… Vi har tagit som vana att alltid logga våra kvitton direkt med hjälp av Visma scanner-appen. Ett klick, en komplettering om vad kvittot avser om det behövs och sen skickas det direkt till vår konto. Löööövly!

VILKA ÄR DINA BÄSTA BUSINESSHACKS?